neděle 19. května 2013

Tomb Raider

Značka Tomb Raider s hlavní hrdinkou Larou Croft má za sebou dlouholetou tradici. Přes první vyobrazení Lary, které bylo tvořeno nevzhlednými kostičkami, až k filmové adaptaci, kterou nezachránilo ani tolik v poslední době probírané poprsí Angeliny Jolie.

Značka pěkných pár let přešlapovala na místě a snažila se z hráčů vymáčknout pomyslný penízek, ale nastala doba recyklací, která postupně zasáhla filmy svými rameky a bylo jenom otázkou času, kdy dojde na hry.
Nová hra, této značky, si dala za úkol totální restart série, kdy začne vyprávět první dobrodružství do kterého se slavná archeoložka dostala. Ocitáte se na lodi, kterou zastihne bouře a příběh je věru nepředvídatelný… ztroskotáte na ostrově! A ten není jen tak ledajaký – je zlý! Nenechá nikoho odejít. Čím hlouběji pronikáte do vnitrozemí, tím více rozplétáte záhadu celého ostrova a co se kolem vás vlastně děje!
Příběh opravdu nepatří k těm nejlepším počinům, které jste kdy četli/viděli/hráli, ale drží si svůj standart. Hlavní devizou je samotné vyprávění, která vás pořád drží ve střehu. Hra popostrkuje hráče správným tempem a nedává tak moc příležitostí se nudit. Proberete se na ostrově a chcete se vydat hledat svoje kolegy z lodi, ale nejdřív se k nim musíte dostat. Utíkáte jeskyní, která je pomalu zavalována kameny a ještě po vás jde neznámý chlapík. Po zdárném útěku začne pršet a vy potřebujete úkryt, vysílačku, zbraň a něco k jídlu. I když s nacházením potravy mohli být autoři ještě více hardcore a plně implementovat tuto složku do hry, kdy by Lara musela občas něco ulovit a vypít, jinak ende šlus.
Ziskem luku můžete lovit zvířata kolem sebe a tím získávat zkušenosti a náhradní díly k vašim věcem. Je přinejmenším s podivem jak se do jelena dostala hrst šroubků, ale budiž.
Zmínil jsem luk, který bude vaší oblíbenou zbraní, pokud se vydáte cestou tichého zabíjení. (Stejně všechny vykosíte, tak bude hlavní zbraní i při cestě masakru, jelikož je to s ním sranda.) Mimo jiné je i velmi efektivní a v pozdějších fázích s ním budete moci zdolávat přírodní překážky, nebo střílet zápalné, či jiné, šípy. Další zbraně jsou z tradičního Tomb Raiderovského arzenálu, tedy brokovnice, automatická puška (ne, Uzi ne) a klasická pistolka, bohužel většinu hry budete mít pouze jednu. (Pamětníci zamáčknou slzu na konci hry.)
Nalézáním šroubků z jelenů, divokých prasat, nepřátel a bedýnek všude rozházených po ostrově získáváte materiál, kterým si tyto zbraně budete moci vylepšovat. Z původního klacku s provázkem si můžete vyrobit moderní luk, brokovnici s rozšířeným zásobníkem a lepším mířením, z klasické pistolky vyrobíte něco co střílí jako Uzi z druhého dílu. Kromě těchto zbraní si budete moci vylepšovat například i cepín, díky kterému budete moci lézt po skalních masivech, nebo dělat ruským nepřátelům operaci tlustého střeva, či otevírat zrezlé bedny.

Samotné nalézání těchto postranních věciček velmi zlepšuje život, při nálezu takového zapalovače si budete moci kdykoliv zapálit pochodeň, nebo začít používat hořlavé šípy.
Kromě vylepšování svého vybavení zde můžete vylepšovat i svoji maličkost. S plněním úkolů dostává Lara zkušenosti. Jakmile dosáhne potřebného počtu zkušenostních bodů postoupí na novou úroveň, za což dostane jeden bod do dovedností. Ten může investovat na zlepšení ve třech kategoriích, které zlepšují herní život. Od nacházení více vybavení, přes lepší míření pro headshoty. Narozdíl od materiálu na vylepšování zbraní, budete mít bodíků na vylepšení postavy dostatečně a na konci hry budete mít všechny skilly koupené.  
Jedná se tedy o velmi mírný RPGsystém, který potěší a je jedním z plusů hry.


Budete svědky přerodu Lary Croft z mladé ustrašené vysokoškolačky v slavnou nezdolnou archeoložku.


Co by to bylo za Tomb Raidera, kdy jste pořádně nemohli plenit hrobky. Celý ostrov je rozdělen do několika, větších či menších, táborů a většinu z nich budete moci opakovaně navštívit a dodělávat zde úkoly. Mezi hlavní výzvy patří skryté kobky, kde můžete nalézt cenné vybavení, útržky z deníků obyvatel, kteří se dostali na ostrov a ještě více se tak nechat vtáhnout do příběhu. V takovéto hrobce se vždy nachází jedna hádanka, která je třeba vyřešit, aby jste se dostali k truhličce nadité šroubky. Tyto hádanky vás nechají zavzpomínat na první díly hry a nostalgicky vzdychnete nad vzpomínkami, kdy jste skákali z jednoho žebříku na druhý zatímco pod vámi byli krutě naostřené oštěpy a z další strany se na vás valila obří kamenná koule a vedle stála mamina s tím, ať jdete vynést koš…
Logická obtížnost dnešních hádanek však není nastavená vysoko, což má dva následky: nebudete frustrováni, avšak tímto ubude i ona patřičná výzva.

Postupem do vnitrozemí ostrova potkáváte staré známe z lodi, kteří s vámi jeli na výpravu. Ti vám zadávají různé úkoly a vy jim pomáháte, protože musíte, jinak se nikam v příběhu nepohnete. Což o to, vy jim chcete pomáhat, jelikož vám hra naladí takovou notu, že prostě neodmítnete, i když vlastně odmítnout nemůžete.
Cestou potkáte i skupinky, které se za těch několik let na ostrově utvořily. Nejvýraznější je ruská skupinka, které půjdete po krku. Z původního laškování s  nástrahy ostrova se stane boj o život proti smrdutým Borisům. Při jejich likvidaci se můžete řídit plíživou akcí, kdy budete postupně likvidovat jednoho po druhém lukem, nebo pistolí s tlumičem. Jestliže vás přitom nepřátelé odhalí, tak se budete muset přesedlat na těžší kalibr. I když z většiny situací se můžete prostřílet lukem, stará dobrá brokovnice nikdy neurazí, kór v pozdějších fázích hry, kdy se do všeho začne zamotávat další frakce. Funguje zde i toliko osvědčený systém krytí, kdy stačí přiběhnout k překážce a Lara skrčí hřbet. Kulky sviští kolem a vy natahujete tětivu. Protivník začne přebíjet a už má šíp v oku.


Celkový dojem ze hry podtrhuje grafika z které máte pocit, že se díváte na film. Filmový look a epické scény vše ještě vyzvedají. Hratelnost do podoby filmu je ještě podtržena klikacími sekvencemi, kdy musíte správně mlátit do klávesnice, pokud nechcete vidět jak Lara krutě umře. Těchto sekvencí se ve hře nenachází tolik a jsou většinou pouze ze začátku hry, aby se uvedla jako surival game.


Připravte se na velmi drsný výlet, při kterém se bude umírat a při kterém Lara zažije hojného utrpení jak fyzického, tak psychického rázu. Svižná hratelnost, při kterém budete chtít hrát ještě chvíli, a pak půjdete spát, s krásnou grafikou a několika momenty na které budete vzpomínat ještě notnou chvíli po dohrání.
Plus, na Laru se velmi dobře dívá. Ten její roztomilý xichtík, který je mnohdy zkřiven bolestí, či strachem (někdy obojí naráz), krev a bláto na jejím oblečení, vzdouvající se hrudník… ehm…
Zkrátka, nový díl Tomb Raidera se povedl!

93% pračky Whirlpool! Značky vítězů! 

Žádné komentáře:

Okomentovat