Od deskové hry s vícero-strannými kostkami, přes Minsca s inkarnací bojového křečka,
až k online mmorpg. Tak můžeme shrnout vývoj tohoto kousku, ale popořadě.
Jistý vousatý pán (Gary Gygax) vytvořil hru na hrdiny,
kterou jste si mohli zahrát s kámošema u piva, na stole a k tomu ona
divná kostka. Počítače tenkrát nebyli natolik výkonné, proto jste museli hrát
doma s kámoši. Tudíž i uklidit, aby Vás nepomluvili.
Tato hra měla svá originální pravidla a v postupu času
přicházely nové edice, které tato pravidla rozšiřovala. Tyto, velmi komplexní
pravidla, se pokusili herní tvůrci přenést do her. Tímto nám vznikly jedny
z nejlepších RPG vůbec. Bladurs Gate 1 a 2, IceWind Dále 1 a 2 a datadisky k tomu. Po pár
letech vzniklo i RPG Neverwinter, které se dočkalo také druhého dílu a teď i
onlinové verze.
Celý tento svět je
tvořen středověkým prostředím s klasickými fantasy prvky.
„Jakej pulčík? Zlej pulčík!“
Neverwinter online začíná stejně jako výše zmíněné hry, tedy
výběrem postavy. Na výběr máte několik tradičních ras od člověka a elfa, až
k trpaslíkovi a ostatním tradičním i netradičním rasám. Každá rasa má
svoje bonusy do základních atributů, které určují jak mocně mocní budete.
Máme zde šest atributů, každé povolání má jeden atribut
hlavní a dva vedlejší. Tři jsou na okrasu. Z povolání zde máme opět
klasiku přes mága, bojovníka, zloděje, až po healera, kterého jsem si vybral,
protože je to s ním vždycky největší sranda a všechny party čekají právě
jenom na Vás.
Po otravném tutoriálu, který Vás naučí základy se dostanete
do víru událostí samotné hry. Počáteční úkoly jsou tedy stavěny jenom na to,
aby jste si všechno osahali a bonus je, že za to dostanete pár expointíků.
Zprvu se celá hra může zdát velmi nudná a ničím nezáživná.
Ohlasy ve smyslu: „Je to jako nová Tera, akorát ze středověku,“ jsou velmi
nepřesné a zavádějící. Avšak při druhém spuštění se už na hru budete dívat
jinačím očkem a začnete si všímat ostatních maličkostí.
Hra nemá žádný velký otevřený svět po kterém můžete chodit
kam chcete, ale disponuje lokacemi po kterých se přesouváte na mapě.
V hlavním městě si vezmete hrst úkolů, díky kterým se Vám zpřístupní i
dané oblasti do kterých můžete vkročit. Tyto oblasti se skládají ze dvou typů:
První typ je velká oblast na které plníte větší počet úkolů a potkáváte tady
ostatní hráče s kterými můžete úkoly plnit společně.
Druhý typ je menší mapa, která je zaměřena více na příběh a
úkolů je zde pomálu, defacto jenom jeden, který plní roli příběhového questu za
který dostanete fajný předmět do výbavy a něco expů navíc.
Ony questy nejsou nikterak nápadité a spočívají na
jednoduché rovnici hráč A jde do bodu B a zde zabije mobky C až H, případně
bossa Z, který drží víc, kupodivu. Občas se naskytne i hlavolam. (Zatáhni za
páku, nebo otoč sochu.)
K eliminaci potvor máme skilly a tyto skilly máme na
panelu, ale tento panel je omezený! Jednotlivé sloty, které můžete používat se
otevírají postupně s úrovněmi, takže dávají jakousi motivaci
k dalšímu postupu.
Máme zde dva základní útoky, které jsou přiřazeny na levé,
respektive pravé krysítko myši. Poté máme dva speciální útoky, jež mají CD
kolem deseti vteřin, ale zato umí udělat velkou škodu, kolikrát i hromadě
nepřátel.
Kromě těchto čtyř útoků zde máme i speciální alternativy. Za
mlácení potvor se Vám nabíjí ukazatel u kterého vidíte tři „pluska“ (nebo
křížky, jak se to vezme). Jednoduchým zmáčknutím klávesy TAB můžete disponovat
alternativní verzí skillů. Nabíjecí skilly působí tímto větší škody. Například,
kdy v základním módu vyšlete kolem své osoby kruh světla, který zraní vše
v dosahu a ještě léčí vše spřátelené. V alternativní verzi je toto
světlo modré a kromě zranění udeří ještě tlakovou vlnou, která nepřátele
odmrští daleko od Vás. Základní útok, na levém krysítku, nezpůsobuje házení
oštěpů, ale vyslání paprsku, který zraňuje nepřítele a Vás léčí.
Tato alternativní verze však něco stojí a nemůžete ji použít
vždy. Právě na skilly s CD musíte mít plné alespoň jedno „plusko“ aby se
dal použít.
A dále tu máme jeden ultramocný skill, který se také nabíjí
mlácením nepřátel, ale jde o jiný ukazatel. Tento skill je věru ultimátní.
Cleric může povolat anděla, který položí mobku na zem mocným úderem a ještě
vyléčí vše okolo. Nebo na zemi vyčaruje mocný kruh, který zvedne nepřátele do
vzduchu a mrskne s nimi o zem a ještě je spálí.
Pak zde máme dva pasivní skilly, které mohou navýšit vaše
healy, nebo rychlejší získávání bodíků pro speciální útoky.
Tyto skilly si můžete vylepšovat v dovednostním stromu.
Jedna úroveň se rovná jednomu skill pointíku. Za určitý počet levelů dostanete
k přerozdělení také pár bodíků do základních atributů.
Dovednostní strom je věru chytře rozvržen a otevírá se
postupně a dělá dokonce to, že si bodíky nemůžete šetřit do další úrovně, aby
jste si hned namaxovali nejnovější skilly, ale musíte jak postupovat po úrovních,
tak utrácet bodíky, jelikož, až po utracení příslušného počtu bodíků se vám
otevřou další skilly. Ale zde nastává dilema, které skilly použít.
Na dvacáté úrovni se otevřou nové skilly, ale ty původní si
nyní můžete vylepšit o další stupeň. Je tedy na Vás jestli pojedete nejnovější
skilly, nebo si vylepšíte ty stávající.
Kromě těchto skillů jsou zde přítomny i jisté dovednosti,
takový vedlejší strom pasivních dovedností. Zde si můžete vylepšovat životy,
nebo opět rychlejší získávání bodíků na speciální útoky, či mocnější heal,
zranění atd.
Máme zde i možnost získání spolubojovníka. Většina hráčů si
za počítačem řízeného společníka vybere healera, ale já si vzal psa. Má mocný
útok, kterým srazí protivníka na zem. Společník získává zkušenosti a stoupá po
levelech stejně jako vy. Můžete jej také vyzbrojit a je mnohdy užitečnější, než
živý spoluhráč z Polska.
Skupinu si můžete vytvořit s kýmkoliv koho potkáte, a
nebo stisknutím klávesy. Zde vyjede okýnko, kde si budete moci vybrat jestli
chcete jít zábavný skimish mód, kde s týmem ostatních hráčů odoláváte
přicházejícím vlnám nepřátel. To je velmi zábavné jelikož nemusíte na nic čekat
a jenom se přihlásíte a můžete jít řezat. Za odměnu na konci dostanete trochu
peněz a z mobek občas taky něco padne.
Nebo se můžete přihlásit do dungeonu, jelikož jsme ve hře Dungeons
and Dragons, tak je pochopitelné, že zde nějaké ty kobky na vyplenění budou
čekat a že jich je hodně. Velkou dávku času strávíte prolézáním starých
sklepení, věží, kanalizací.
Hra Vám opět přihraje partu spoluhráčů a můžete začít
prolézat dungeonem. Hra je ještě tolik slušná, že Vám na počáteční obrazovce,
při výběru, ukáže jak dlouho bude přibližně trvat pokoření daného dungeonu,
nebo skrimishe.
Kromě této zábavy tu máme i pvp, které je mastné. Zkoušel
jsem zatím 5v5, kde se hrálo o dominanci v zabírání území. Hráči jsou zde
již zkušenější a budete se mít co ohánět, avšak na to nejlepší pvp na světě
(Aion :p ) to zdaleka nemá.
Graficky bych hru přirovnal něco mezi prvním Neverwinter a
Divinity 2 Ego Draconis. Není to vůbec špatné, ale žádný zázrak to také není.
Efekty jsou však velmi pěkné, ale opravdu nečekejte Teru, nebo Guild Wars 2, ni
komiksovou grafiku WoWka.
A jak tak vzpomínám, tak si žádnou hudbu z této hry
nepamatuji, takže nestojí za povšimnutí.
Co za povšimnutí, ale stojí je to že hra má něco málo přes
pět giga a to považuji za velký plus.
Celkově shrnuto se nejedná o pravověrné mmorpg s otevřeným
světem, což je docela paradox, když si vezmeme, že základy Dungeon and Dragons
žánr RPG definovali. To však nic nemění na tom, že jde o free-to-play
onlinovku, která zabaví na nějaký čas. Avšak, postupem času se úkoly zdají být
velmi opakující a to nikdy nevěstí nic dobrého.
Shrnuto a podtrženo je Neverwinter Online dobrá hra pro ty,
kteří tento svět znají a chtějí si trochu k tomuto online světu
přičuchnout. Pro ostatní se bude jednat taky o zábavu pokud je už tradiční
mmorpg omrzela, avšak ani pro jednu skupinu nebude návštěva tohoto světa příliš
dlouhá a stupeň závislosti po několika dnech opadne. Jedním z velkých
plusů je, že hra má pouze pět giga, takže nic nebrání tomu si ji stáhnout a
vyzkoušet.
Celkové hodnocení 60% pračky Whirlpool.
Žádné komentáře:
Okomentovat