První Risen působil jako zjevení, které mělo zaplnit
prázdnotu v našich srdcích po prvních dvou kultovních dílech série Gothic,
včetně datadisku. Druhý díl Risen udělal naprosto nečekanou změnu prostředí i
celkového systému. Vše z GothRisenu zůstalo zachováno, ale bylo to
zabaleno do prostředí pirátů, hledání pokladů, brázdění moří a cvičení vlastní
opičky. Byl to velký a správný krok, který udržel hráče v pozoru a dal jim
to co potřebovali. Hratelnost Gothicu a kupu nových věcí navrch. Dokáže třetí
díl této série udělat to samé, nebo jenom zabředl do pouhého průměru? Na to se
pokusím odpovědět v následující recenzi.
Tentokrát zapomeneme na hlavního hrdinu z předchozího
dílu se stylovou páskou přes oko a dostaneme dalšího bezejmenného hrdinu. On
není vlastně ani tak bezejmenný… Inu, jde o syna slavného piráta Steelbearda,
který má velmi charismatický dabing a povahu plnou „fuck this shit“ a podobně,
ale co se týče vizáže tak vede Nameless One z druhého dílu.
Samotné prvotní nadšení ze hry rychle opadá a po chvíli si začnete
připadat jako v nějakém datadisku k druhému dílu. Vidíme zde
vylepšení akorát co se grafické úpravy týče. Vypadá ještě líp, než minule.
Džungle je ještě více zarostlá, všechno se pěkně hýbe, vše je zelené a ještě
více oku lahodící, jak předchozí díl.
Jakmile vstoupíte na loď a otevřete mapu kam můžete
vyrazit, tak vidíte stejné ostrovy jako minule. To znamená stejné lokace, které
jsou vylepšené o lépe vypadající palmy a sem tam papouška. Změny jsou takové
jako, když jste v druhém dílu Gothic zavítali zpět do hornického údolí,
které bylo zdevastováno draky. Zde jsou části ostrovů demolovány stíny, obludy
z astrálního světa, kam si odskočil i váš duch a má se stát jedním z nich.
Do toho moře brázdící flotila, která vám jde po krku, pár mořských stvůr a máme
solidní základ na třicet hodin hraní.
Nastíníme si trochu příběh s menšími spoilery. Na
každém ostrově se objevil portál, kterým chodí na ostrov armády zombie,
kostlivců, pekelných psů či čeho a u každé brány je jeden boss, který vás na
začátku zabije. Užijete si vlastní pohřeb a pak vás starý známý voodoo machr
Bones oživí. Vcelku originálně pojaté neoriginální vstání z mrtvých a
vysvětlení proč musíte zase začínat od znovu a vše se učit.
Učení zůstává stejné jako v minulých dílech a RPG
hrách celkově. Avšak, místo zkušeností dostáváte slávu, kterou poté měníte v bodíky
do několika schopností - zbraně na blízko, dálku, magie, zlodějna atd. Jakmile
získáte určitý počet těchto bodů, tak se budete moci naučit další vychytávky u
učitelů. Například delší komba,
rychlejší sekání a podobně. Učitelů je plno a čím lepší schopnosti, tím více si
účtují. V minulých dílech učitel vždy řekl jak danou činnost provozovat,
třeba správně dýchat, udělat ze sebe chameleona a podobně. To zde je pouze v omezené
míře, takže se vám stane, že přijdete za učitelem, zaplatíte a on jenom luskne
prsty a rázem máte magickou odolnost
zvětšenou o deset bodíků, nebo vám sáhodlouze poví jak vyrazit zvířeti zuby. Je
to celé takové půl na půl a může to kazit atmosféru.
Nové dovednosti jsou v boji poměrně znát. Prvních
několik hodin budou vaše boje opravdu krušné a budete mít co dělat, aby jste
zabili jednoho z protivníků, ne-li jestliže jich na vás vyběhne více,
vůbec přežili. Bojovat můžete opět mečem, velkou bambitkou, nebo kouzly. Já si
zvolil klasickou cestu kordu a občasné vytáhnutí pistole. Podle toho jak dlouho
držíte krysítko uděláte silný, nebo slabý úder. Následně se můžete naučit
švihat rychleji a to je setsakramentsky znát. Ku pomoci bude i pistole, kterou
můžete během máchání mečem vytáhnout a soupeře tak trošku pocuchat. Oproti
druhému dílu zde na tento špinavý trik nemáte žádné CD půl minuty, ale lze jej
použít ihned po sobě, takže můžete do soupeře šít jak z kulometu, což opět
moc nepřidává na atmosféře. Kromě blokování úderů a následné protiakce se
většině útoků nepřátel budete vyhýbat uskakováním do stran. Takže tu máme
dalšího atleta. Většina potvor má nastavený svůj útok, jakmile vás poprvé
zasáhnou následují další dva údery a vy musíte uskočit, jinak budete velmi
pocuchaní na vašem zdraví.
Zdraví můžete léčit opět rumem, či proviantem, kterého je
všude plno, tak se nemusíte nikterak omezovat v jeho konzumaci. Na konci
hry jsem měl proviantu přes sto a to jsem jej nikterak valně nevyhledával.
Když bojujete s lidmi, nebo něčím lidem podobným,
tak před jejich zabitím se spustí jedna z několika sekvencí smrtících
zakončení. To působí věru efektně, ale v pozdější fázi hry to začne spíše
otravovat, jelikož chcete dotyčné zabít co nejrychleji a postupovat dál v příběhu.
Zdraví můžete léčit opět rumem, či proviantem, kterého je
všude plno, tak se nemusíte nikterak omezovat v jeho konzumaci. Na konci
hry jsem měl proviantu přes sto a to jsem jej nikterak valně nevyhledával.
Léčení lze provádět i kouzly na které už nějaké CD je.
Kouzla jsou opravdu zvláštní a dostanete jich do ruky pár, podle toho kterou
stranu si zvolíte. Jelikož jsem se vydal
cestou kláštera s mágy a obdobou paladinů, naučil jsem se ohnivá kouzla. Ta
se neučíte přes slávu, ale za pomoci magických krystalů, které odevzdáte
učiteli. Ohnivý déšť je věru dobrý společník na souboj s více monstry či
bossy.
Bossové jsou kapitola o sobě a podle mého skromného
mínění to tady někdo mocně zeslonil. To je jako zkonit, jenom mnohem, mnohem
víc.
V druhém dílu jsme měli několik bossů, převážně lidé
a s těmi jsme sváděli několik mocných a vyrovnaných bojů při kterých bylo
zapotřebí i taktizování. Třetí díl na to
šel z gruntu a kromě dvou bossů srazíte všechny na kolena během třech
kliknutí myší. Prostě fail! Ostatní dva
bossové jsou naopak tuhý potvory, které vás dovedou do frustrace z jejich nemožnosti
je zabít, jelikož si pořád obnovují zdraví.
Celková vyladěnost končí kolem 10 – 15 hodiny hraní, kdy
se z vás stává totální terminátor a ohrozí vás pouze pád z výšky.
Kromě těchto kratochvil zůstalo zachováno páčení zámků,
kdy se jedná o příjemnou kratochvíli, která by ale mohla být i více těžší na
kombinace. Vzpomínám na první Gothic a popsané papírky doleva, doprava, doleva
a stovky zlámaných paklíčů.
Další mezi hra byla tvořena boji s nestvůry z hlubin
moře. Jedná se o velké potvory, které na vás začnou útočit jakmile si seženete
jednu z větších lodí. Nejedná se o nic realistického a s lodí budete
předvádět pěkné rifty a střílet z děl. Potvor bude nakonec tři a každá
bude tužší a tužší.
Další minihry jako je páka, nebo házení nožem je vskutku
debilní a bez reflexů kočky, nebo vlastnění ovladače, nemáte šanci.
Parťáků zde máme požehnaně, ať už zmíněný Bones, tak i
další staří známý z druhého dílu a jako bonus pár nových a papoušek. Ano,
je tu i Jaffar, big fucking hero! Vezměte ho na návštěvu k mágům a uvidíte
co si všechno jeho nenechavé ručky přivlastnily.
V Piranha bites jsou hrozný sexisti jinak si
nedokážu vysvětlit plastickou operaci, kterou podstoupila Patty. V prvním
díle to byla klasická kostičková dcera slavného piráta, ale s druhým dílem
získala lepší vizáž a nepřipomínala nic co vylezlo z Minecraftu. Během
pauzy na třetí díl si očividně zašla na plastickou operaci pro obludný kozy
jako vozy, které jakoby Lise Ann z košíčků vypadly. Darmo mluvit o tom, že
prošla rychlokurzem „malovat se jako laciná prostituka z Červené
lucerničky“. Za tohle rozhodně mínus!
Ostatní postavy zůstaly více méně beze změny a pomáhají v soubojích,
či pobaví vtipnou hláškou při vstupu do zajímavé lokace: „To je ten největší
obřadní kruh, který jsem kdy viděl. Nemáš náhodou slepici?“.
Vtipy a lehká sebeparodie naštěstí zůstaly, takže se u
hraní i párkrát zasmějete a určitě to nebude trpké pousmání nad nedodělky či
nevyvážeností herních mechanismů.
Opět zde máme několik možností k přidání jednomu z táborů,
který nabízí jedinečný herní zážitek, jak by řekl někdo z reklamy.
Bohužel, to jestli se přidáte na stranu domorodců, mágů, nebo lovců démonů
neovlivňuje herní styl. Jediné co je trochu jiné jsou brnění, loď s kterou
budete brázdit moře a pár úkolů. Jinak kouzla jsou všechna stejná, akorát jinak
svítí.
Boje jsme zdrbli, společníky a zlepšování postavy taky.
Ostrovy vypadají pořád pěkně a sem tam se najde nějaký nový. Je úsměvné, že dva
jsou jako bonus k zakoupené hře formou DLC, být to bez toho, tak by se
jednalo o totální kopírku druhého dílu s lepší grafikou a odfláknutějšími
ostrovy. Alespoň, že stále můžete
bezcílně chodit a prozkoumávat zákoutí ostrova, kolikrát i najedete nějakou
novou jeskyni ke které se neváže žádný úkol a o to víc potěší poklad, který v ní
bude.
Celkově vzato se jedná o pokračování, které nepřineslo
nic nového a pouze jede na staré vlně druhého dílu a to bohužel nestačí.
Ostrovní atmosféra plná pirátů a rumu sice zůstala, ale už to nebylo to pravé.
Risen 2 nastavil laťku opravdu vysoko a Titan Lords se dokázal sotva o tuto
laťku praštit hlavou a tvrdě dopadnout na zem. Vyjít třetí díl před druhým, tak
by hodnocení bylo jistě přes devadesát, ale v tomto případě bude stačit
spravedlivých 80% pračky whirpool, značky vítězů.
1 bodík za nečekané cameo na konci hry. :3
Žádné komentáře:
Okomentovat