„Ó ano, pamatuji si na to, jako kdyby to bylo dneska.
Svádění Morrigan pomocí dárečků a zlých činů bylo těžší jak balení dívek v
stařičkém Playboyi 2003, a nakonec se stejně ukázala jenom ve spodním prádle.
Pak se tam i bojovalo, ne?“ Je třeba začít citací sebe sama, abychom navodili
lehčí atmosféru. Dragon Age je velká značka, která si kladla nemalé cíle a
stále míří co nejvýš.
Jistě v hlavě zalovíte a vzpomenete si na proslovy
tvůrců, jak jde o duchovního nástupce legendárně legendárních Baldur’s Gate,
jak půjde o epický příběh, kde musí dovyprávět spousty osudů několika hrdinů.
Po druhém dílu by si o ně ani Minsc s Booem botky od psího lejna neotřeli.
Byl první díl opravdu tak dobrý? Nebo byl druhý díl
opravdu takový výkal? Bude třetí díl další Mass Effect 3, nebo se vrátí dobrá
hratelnost? Budou opravdu hráči tuto značku milovat, nebo si na poličku hrdě
vystaví Geralta? A co děti? Mají si kde hrát? Nechceme volat Jolandě ani Vlastovi, budoucí
minulost musí vyřešit X-Meni, ale do
prognóz a menších úvah se pustit můžeme.
Nejprve si shrneme jednotlivé body, které nám jsou známi,
a podle nich snad lépe dokážeme pochopit, jestli bude další díl průser, nebo
skvělý herní zážitek.
Začneme tím, čeho si každý hned všimne a zaujme, co měl
první díl a druhý ne? Bude to mít i třetí díl?
Řeč je samozřejmě o Morri… hlavním charakteru.
První díl: Máme zde
širokou volbu úpravy charakteru, muž, žena, trpaslík, elf, jaký bude mít původ,
jaké bude jeho zaměření – vrah, lučištník, tank, obdoba berserka, mág. Výběry
rasy, původu a povolání na sebe navazovala a utvářela jedinečný herní zážitek. Který tkvěl
v úvodním příběhu. Bohatý syn šlechtice? Pouliční elf? Trpasličí bezďák,
či možný dědic trůnu? Vše bylo možné! Po prologu už to takovou váhu nemělo, a
ač jste kolikrát mohli utrousit pohrdavou poznámku k urozeným, když jste
byli původem chudák, tak příběh byl nalinkován. Ostatně nalinkovaný příběh je
v každém RPG. Otázkou zůstává jak jej postava projde a jaký při tom zažije
přerod. Vývoj postavy. Můj oblíbený syn lidského šlechtice dostane ránu mezi
nohy hned na začátku a poté co si nabrnkne elfku do postele je hrad přepaden a
rodiče pobyti. Manželka a syn bratra nalezeni v kaluži krve. Docela síla,
navíc musíte pít krev opravdu ošklivých stvoření a doufat, že neumřete.
Shrneme si to, hlavní postava musí mít koule a být
sympatická, musíte se s ní „zžít“, kór, když se jedná o RPG. Zde si
postavu můžete vyšperkovat podle svého a provázet ji příběhem, ocákat ji krví
zabitých nepřátel, vybrat si jestli se vyspíte s mrchou, větší mrchou,
mrchou elfem, románky jsou potřeba.
Druhý díl: Začínáte za
fešného bezdomovce, který vypadá coal, v trailerech se tvářil coal, mluví
coal a ve hře je taky coal. Můžete ovlivnit povolání – plech, dýky/luk, magič.
Postava jako taková zdrhá ze své země a hledá úkryt v jiné, kde mají rády
otroky, kdo by neměl. Taky bych chtěl někoho, kdo mi poseká trávu na chatě.
Bohužel i přes veškerou coolovost hlavní postavy se jedná
o docela problém, ano nastanou zvraty v jeho životě, ale jsou takové plánované.
Můžete namítat, že je to i v prvním dílu, ale tady mi to připadá ještě
více plánovitější. Příklad s cestou do Hlubokých cest: sestru vzít nechce,
ale stejně vám ji příběh vnutí, můžete dělat co chcete, ale její smrti
nezabráníte. Je to podobné jako ME3, když si tvůrce řekl, že tahle postava
umře, tak umře.
Nějaké to soucítění s postavou nakonec je, ale zase
moc velké ne. Vše je až moc nalinkované a vy jdete ještě více voděni za
ručičku. Jednička, ač v tomhle byla stejná, uměla toto provázení zamaskovat.
Souhrn: Čím víc cool hrdina je, tím víc trpí ostatní
věci? Možná, možná ne, Geralt, nebo Dante by mohli vyprávět, takže
v hrdinovi to nebude. V Inquisition budeme zase volit vlastní
postavičku, nebude to mít rozhodující vliv, jelikož předurčený charakter, nebo
nalinkovaný, oba mají co do sebe a dokážou překvapit.
Společníci, druhové ve zbrani, otravní mravokárci, teplí
elfové a podobně. V každé správné družině by měli být. RPG
s družinami musí klást velký důraz na případné složení posádky. Ta by měla
být co nejrozmanitější. Valnou měrou se podílí na úspěchu, či neúspěchu hry.
Správné složení charakterů, jejich důvodů proč táhnout s hlavním hrdinou,
morální kodex. Bohaté dialogy, jejich příběhy, vlastní, speciální questy.
Romance s postavami, i toho otravného bisexuálního elfa, který po vás
jede, budete mít nakonec rád… tedy ne tak, jak by chtěl on… tedy pokud… dál se
k tomu nebudu vyjadřovat, jinak to bude na žalobu.
První díl: Přišel
s velmi zajímavou družinou, kde jste měli všechno: služebně staršího
poskoka, kterého jste mohli udělat králem, zlou sexy Morrigan, otravnou bardku,
starou léčitelku, ožralého trpaslíka, svalnatého Arnolda, bi elfa, který vás
měl nejdříve zabít, golemku. Všimněme si zajímavé věci, kdy od dob KOTORu na
vás temná strana pošle vraha, kterého následně překecáte na svoji stranu.
Můžete ho, ale i zabít. Je zde vidět krásný přerod postavy a to nejen u jedné,
ale i vícero. Nejdříve vám nedůvěřují, Sten Vám to mimochodem dává na začátku
pěkně sežrat. Postupem příběhu a děláním hrdinských skutků, ale otáčí a přijme vás
za sobě rovného válečníka, s kterým by se nechtěl střetnout. Další postavy
se nejdříve nemají k tomu naučit vás, nebo ostatní, speciální techniky,
ale následně se podvolí. Podobné je to s odkrýváním jejich příběhu, minulosti,
či úkolů, které vám prozradí, až po dosažení určité náklonnosti k Vaší
maličkosti. A to už vůbec nezmiňuji romantiku, kterou můžete navázat
s několika postavami. Jakmile si začnete například s Morrigan, bude
to mít dopad i na ostatní členy družiny. Alistairovi se například bude chtít
zvracet, další bude dávat kázání, že je zkažená, někomu bude vadit, že se
nevyspí, elf vás bude chtít přetáhnout tak jako tak.
Druhý díl: Druhý díl
přišel s možností větších dopadů na vaši družinu. Už necestujete v partě,
každý má svůj baráček, nebo práci po městě. Do toho máte v družině i
sourozence. Rozhodnutí přinášejí reakce ostatních členů družiny, kdy vám
pirátka klidně uřízne koule za to, že se vykašlete na naivní elfku. Co na tom,
že s pirátkou jste spali první. Ono celkově vztahy v druhém dílu jsou
vyhnány do extrému. Promiskuita, kterou chtěli autoři převzít nejspíše
z prvního Zaklínače zde vůbec nefunguje. Co na tom, že máte na výběr
z několika možností, když všechny vedou k tomu, že se vyspíte
s elfem, či dalšíma chlapama? Co to je? Proč? V EA jsou samý
buzeranti, nebo se snažili vyjít vstříc všem? Odsud posud, ale všichni musíme
uznat, že co je tohle za romantiku, když můžete spát s každým členem
družiny, snad i se psem a je úplně jedno jak vedete dialogy. Navíc rozložení
skupiny je přeci jenom poměrně divné. Chybí zde takový prvek vtipu, který
v prvním díle zastávala Morrigan a převážně Alistair. V datadisku je
oba strčil do kapsy trpaslík. Trpaslík z druhého dílu se snaží házet
hlášky, občas se zasmějete, ale není to ono.
Souhrn: Složení party je velice důležité. Poznalo to
mnoho her, které si mysleli, že okopírování základních charakterů bude stačit.
Doplatil na to třeba nedávný Bound by Flame.
První díl DA se vydalo cestou Baldurs Gate a v postavách se mu to
docela povedlo, druhý díl chtěl ještě více přitvrdit, ale bohužel ve špatných
aspektech a vznikl z toho průser v podání nelogického chování postav,
zruinování romantiky a vývoje postav.
Nový díl nám dal nahlédnout do postav, které budou
přicmrndávat s hlavním charakterem. Můžeme doufat, že se tentokrát tvůrci
poučili a přikloní se zpátky k prvnímu dílu s mocnými dialogy a
důrazem na cíle postav, jejich morálku a postupné budování romantiky
s jednou z hrdinek. Vypadá to, že se navrátí i několik starých
známých, ale je otázkou zda-li budou hratelní.
Hratelný určitě bude otravný trpaslík s kuší Biancou
ze dvojky, na toho bych vsázel, jelikož se určitě zlepší v hláškování.
Dále zde budeme mít rohatého korbiče a čokoládovou kouzelnici. Nebudeme malovat
čerta na zeď, ale charaktery jsou to určitě zajímavé a já doufám, že chemie
mezi postavami bude fungovat. Jestli překoná první díl? Může se mu vyrovnat,
ale že překoná druhý díl? Pevně věřím, že se nebude opakovat chyba z druhého
dílu a tvůrci se poučili.
Příběh, jelikož na grafiku sere pes a důležité na RPG je
převážně příběh, který nás udrží u monitoru.
První díl: Začáteční
příběhy postav byly suprové, ale to nás nezajímá, jelikož budeme hodnotit čistě
hlavní příběhovou linku. Ta zde byla vcelku jednoduchá. Povstala armáda
zplozenců vedená drakem, při velké bitvě byl zabit král a celá země upadla do
boje o trůn. Vy, jako jeden z posledních Šedých strážců musíte obejít
trpaslíky, elfy a Rohan, abyste získali jejich pomoc v boji s armádou
ošklivců. Pomoc od jednotlivých armád získáte skrze dlouhé questy, které mají
střídavou kvalitu. Rohan, trpaslíci rulez, elfové a mágové shit. Sledujeme zde
globální konflikt v němž jsme rozhodující silou. Na konci zabijeme zrádce,
porazíme armádu a hlavního zlouna, který je skoro tak zlý jako královna Alienů.
Druhý díl: Kašleme na
osud lidstva, kopeme za sebe. To se mi líbilo přeci jenom víc. Co je mi do
osudu lidstva, já si chci namastit kapsu, ale bohužel byl osud proti a trošku
mě popostrčil do kruhu událostí, které přeměnili jedno velké město. Aneb
z bezdomovce šampiónem. Dějová
linka druhého dílu se střádala z více hlavních úkolů, nějakým tím poskokem
v čase a během událostí, což mi přišlo originálnější, než příběh
v prvním díle. Ono celkové protloukání a hraní na sebe je přeci jenom
lepší, než jít zachraňovat svět, není to tak otřepané, proto je to tak dobré.
Souhrn: V originalitě vede jasně druhý díl,
avšak ani první nezůstal zahanben a několikrát opakovaný příběh podal svým
vlastním způsobem. Když vezmete stokrát podaný příběh, ale podáte jej
originálně, tak si nikdo stěžovat nebude.
V třetím díle tedy ani tak nezáleží jaký bude nástin
příběhu, jelikož, jestli jej autoři uchytí dobře, tak budeme všichni spokojení.
Boje:
První díl: Na to šel věru
zlehka a bral si více za příklad několikrát zmíněný Baldur. Na těžší obtížnosti
musíte dávat pozor co uděláte, jak se na boj připravíte. Rozestavení postav,
zda-li si natřete meč jedem, nebo pomažete své zpocené tělo mastí, jenž přidá
odolnost.
Postavě můžete koukat přes rameno, nebo si bojiště pěkně
oddálit a trochu si připomenout staré RPG s izometrickým pohledem.
Samotné mlácení spočívá v kombinování schopností
druhů družiny, tank upoutá pozornost na sebe, ten s obouručákem rozdává
dmg, healer léčí, mág dává ještě větší dmg a znehybňuje ostatní.
S kouzli a ostatními schopnostmi se dá užít velká
legrace. Můžete například jedním kouzlem rozlít po okolí olej, to zpomalí
protivníky, dalším kouzlem onen olej zapálit a z protivníků udělat
světlušky. Dalším příkladem budiž ledové kouzlo. To použijete na skupinku a
z mrazíte je. Tank poté naběhne a mocným úderem štítu roztříští nebožáka
na kusy. Takových kombinacích je ve hře několik a na čím víc jich přijdete, tím
více si ulehčíte následující boje.
Boj si můžete zastavit a rozmyslet další postup, takže na
všechno je času dost. Jakmile odpauzujete a spustíte vřavu, tak si můžete užívat
mlácení, která je takové pomalejší, drží si svoje tempo, ale není to nic
převratného.
Druhý díl: Druhý díl
se drží podobného duchu jako předchůdce, avšak s tím rozdílem, že boje
působí více akčněji. Na rozdrcení protivníka stačí jeden skill, když jich bude
víc, zmáčknete druhý. Vše je více zhuštěné, rychlejší a i lepší. Zůstává vše ze
starého dílu, ale je to podáno lépe. Jakmile poté přejdete zpět na první díl,
tak se vám zdá vše pomalé a nudné.
Souhrn: Druhý
díl zaznamenal oproti prvnímu posun v akčnosti a frenetičnosti bojů, které
více baví, ne že by boje v prvním díle nudily. Další díl dračího věku se
bude držet právě bojů z druhého dílu, kdy vše bude působit stále akčně
s možností kombinování stylů, ale vše bude vypadat ještě více lépe a barevně,
což možná ani tak dobře nebude, když chytnete záchvat ze všech možných
světýlek.
Prostředí v prvním díle bylo nalajnováno, ale
nalajnováno, tak, aby všechny lokace byli něčím jiné. Tu vesnice s hradem
na pozadí, támhle les, slumy s elfy, mocné město trpaslíků vytesané do
skály. Druhý díl šel v tomhle naopak dolů, jediné co vykreslil pořádně
bylo hlavní město, kde jste se většinu času pohybovaly. Pak sem hodili jeden
ostrov, důl a podzemí, kam jste se pořád opakovaně vraceli s jiným úkolem.
Pořád to samé prostředí, které nudilo.
Inquisition jde naopak v jiném směru, které mnohé
RPG proslavilo (například Gothic). Otevřený svět, ale i to má svá omezení.
Například v přírodní bariéře, nebo pomalu se otvírající části světa.
Každopádně bude zajímavé sledovat, jak se tvůrci vypořádají s tímto
konceptem, zda-li jej zvládnou dobře. V neposlední řadě nemohou nic
ponechat náhodě, jelikož třetí Zaklínač se vydává taktéž cestou otevřeného
světa a tyto dvě mocné RPG značky budoucnosti se dočkají velkého srovnání.
Jasně, budeme moci chodit kam chceme, ale opravdu je to
tak? Z videí mi přijde, že svět sice otevřený bude, ale budeme se moci
podívat pouze tam, kam chtěli tvůrci. Támhle je pěkný mlýn na kopci obklopený
stromy, tam chci, ale nedostanu se tam.
Postavička chodí opět jenom koridory, na koni cválá taky
po cestě a nikam uhnout nemůže, město sice vypadá otevřeněji, ale takto města
vypadala i v minulých dílech.
Od otevřenosti si asi každý představujeme něco jiného…
Celková prognóza budiž následující. Jelikož druhý díl
značnou část fanoušků zklamal, nemohou si v EA dovolit další provar.
Všeobecné kecy autorů o naslouchání fanoušků by tentokrát měli být opravdu
pravda, jinak se značka sama pohřbí do hořkého průměru a bude si moci podat
ruku s takovými skvosty jako Gothic: Arcania, nebo Bound By Flame.
Opravdu si tohle může dovolit? Má vůbec na to, aby
soupeřila se značkami typu Zaklínač, nebo Risen? První díl si dokázal sám ze
sebe dělat srandu, známky černého humoru dosáhly v druhém dílu jistou mez
vtipnosti a sebeparodie, až sklouzávaly do trapnosti.
Inkizitor se vrací ke kořenům z jedničky, ale bere
si i náznaky z druhého dílu, jako například boje, což by nemuselo být na
škodu. Vytvoření vlastního hrdiny bude také jistě lepší a pomůže nám se lépe
vžít do postavy. Otevřený svět k prozkoumání kvituji, ale bude vše opravdu
tak mocné? Tak uvidíme, řekl slepí a šlápl do hovna, zdali půjde o pokračování
více v duchu jedničky s přikročením k temnější dospělejší
straně, nebo si pojedeme na pegi 13+ doporučení.
Každopádně se bude jednat o pěkné RPG, které si rádi
zahrajeme, ale jestli na něj budeme vzpomínat v dobrém? Nó…
Žádné komentáře:
Okomentovat